Froukje heeft verstand van zaken. Of het gaat om houtimitatie, vergulden of het restaureren van schilderwerk bij speciale voorwerpen, ze weet waar ze mee bezig is. Ze heeft ons meerdere keren geholpen en we vragen haar voor verschillende opdrachten.
Een voorbeeld is een messing beeld van een hond met jongen. Ze heeft het in oorspronkelijke staat hersteld in groen patine. Daarnaast heeft ze in het Oude Raadhuis te Den Haag aan de bestaande betimmering de eikenhouten houtimitatie bijgewerkt.
Ook de restauratie van een ooievaar in het Oude Raadhuis heeft ze gedaan. De ooievaar zit verwerkt in een bestaande betimmering en is op een bepaalde manier verguld en geschilderd. Heel precies heeft ze het wapen weer in goede staat gebracht.
Ze heeft natuurlijk meer dingen voor ons gedaan en levert keer op keer goed werk af. Belangrijk is dat ze dingen herstelt met behoud van de oude afwerking. Ze werkt bij in de oorspronkelijke kleur, ook als het lastig is om de kleur te vinden. Meubelrestauratie is precisiewerk. Ze gaat met antieke voorwerpen om zoals het hoort.
Een wederzijdse relatie heeft ons met elkaar in contact gebracht. Froukje is een prettig persoon in de omgang. Ze is een harde werker en zet als het nodig is een stapje extra. Froukje is één van de specialisten in ons netwerk en we zijn heel tevreden met haar.
Tegen bedrijven die overwegen haar in te huren zou ik zeggen: ‘Zeker doen. Zij is heel goed in haar vak. Ze is betrouwbaar. Afspraak is afspraak en ze is binnen de afgesproken periode klaar met haar werk.’
Froukje is iemand die verfijnd werkt en zich inleeft in het thema, onderwerp en techniek die specifiek bij het object horen. Ze gaat volledig mee met de kwaliteit van het orgel. Een orgelfront mooier maken dan het is, kan ze ongetwijfeld, maar dat is niet haar aanpak. Ze verplaatst zich in de stijl van het orgel en de bedoeling van het instrument. Ze ziet welke techniek gebruikt is en restaureert het orgelfront in de oude stijl. Is het ‘lomp’ geschilderd, dan bootst ze dat na.
Bij het retoucheren van het orgelfront, als onderdelen opnieuw geïnterpreteerd moeten worden omdat ze ontbreken, bedenkt Froukje een plausibele oplossing en vult dat in. De restauratie is waarheidsgetrouw, waardoor de orgels er weer authentiek uitzien.
Froukje werkt op onze locatie, daar zien we haar graag. Ze is een mooi persoon die makkelijk in ons team valt. Sommige mensen denken zelfs dat ze in vaste dienst is bij ons. Ze denkt met ons mee en draagt goede oplossingen aan in het werk. Het is belangrijk voor ons dat ze goed en prettig samenwerkt en aansluit bij de verschillende vakgebieden in ons team.
Een sterk punt van Froukje is haar vakmanschap. Froukje beheerst haar ambacht. Ze verdiept zich in het materiaal dat ze naschildert, in de kwaliteit en de techniek waarmee het schilderwerk is aangebracht. Wat voor soort hout is het, waar komt het vandaan, haar vak is precisiewerk en ze streeft ernaar het helemaal goed te hebben.
Froukje is ook leergierig. Ze blijft doorleren, ook bij technieken waarvan ik nu al denk dat ze het volledig beheerst, leert ze verder om de techniek nog beter onder de knie te krijgen.
Froukje biedt topkwaliteit. Ik ben fan van haar werk. Als anderen mij naar een specialist vragen heb ik de neiging om aan te dringen dat ze haar inhuren. Bel haar en je zult zien dat het goed komt. Ze verdient deze woorden, ik ben niet de enige die vol lof is over haar. Ze heeft een mooie referentielijst die laat zien dat ze haar ambacht beheerst.
‘Ik ken Froukje al lang en heb regelmatig met haar samengewerkt in projecten met decoratie- en restauratieschilderwerk. Mij valt altijd weer op hoe goed Froukje naar opdrachtgevers luistert en hoe ze met hen meedenkt. In het schilderwerk zelf is ze heel rustig en precies. Een en al focus.
Je voelt bij Froukje de liefde voor haar vak. Daarom heb ik haar ook in contact gebracht met een vroegere opdrachtgever van mij, een antiekrestaurateur. Hij is net zo toegewijd als Froukje; ze matchen uitstekend.’
‘Ik heb met Froukje samengewerkt bij de restauratie van Kasteel de Haar in Haarzuilens. De schilder die oorspronkelijk voor het project ingehuurd was, kwam er niet goed uit met het restauratieschilderwerk. Hij schakelde Froukje in en zij leverde prachtig werk af.
Froukje moest bijvoorbeeld blokken op steen schilderen en deed dat met zo veel gemak. Mooi om te zien. Ook de juiste kleuren uitzoeken heeft ze gewoon in haar vingers.
Ik liep pas nog weer eens door Kasteel de Haar en je ziet totaal geen verschil tussen het originele schilderwerk en wat gerestaureerd is.
Wij hebben tijdens het project bovendien prettig met Froukje samengewerkt. Ze is rustig, bescheiden en luistert erg goed. En ze is een gezellige collega; ook belangrijk.’
‘Froukje geeft al sinds 2010 les in onze cursus Oude Technieken, en dat doet ze fantastisch.
Allereerst omdat ze precies weet wat ze doet, alle technieken beheerst en zich steeds verdiept in nieuwe ontwikkelingen. Sjabloneren, patineren, vergulden, ze kan het allemaal.
Maar ook omdat ze haar kennis zo begrijpelijk en enthousiasmerend overbrengt.
Elk jaar weer maakt ze een gevarieerd programma. Studenten zeggen aan het eind van het jaar dan ook altijd dat ze graag weer bij Froukje in de klas willen zitten.
Ik heb Froukje zelf ook voor enkele restauratieprojecten ingeschakeld. Die heeft ze perfect afgerond.
Bovendien is ze zo’n prettig mens: rustig en eerlijk. Ze weet dat je niet alles in het leven kunt sturen en ze is flexibel. Daardoor is het fijn samenwerken met haar. Misschien is ze soms te bescheiden, maar dat is ook weer haar charme.
Kon ik Froukje maar klonen.’
‘Ik heb al 3 jaar les van Froukje aan de Nationale Schilderschool Utrecht Nimeto.
Elke keer weer sta ik te kijken van haar vakmanschap.
Dat zij op haar leeftijd zo veel weet van het vak en de technieken zo perfect beheerst, vind ik heel bijzonder.
En dan de prestigeprojecten die ze al heeft gedaan. Petje af; ze heeft veel talent. Ze is een prettige docent: rustig en geduldig. Ik kan nog veel van haar leren, dus ik blijf graag nog een tijd bij haar in de groep.’